pondělí 15. února 2010

Češi jsou národem televizních tupců


Možná jsou národem televizních tupců také Slováci, Němci, Američané, nebo Francouzi. Nevím, nemám televizní kulturu těchto národů prostudovanou. Avšak o Češích to můžu tvrdit s čistým svědomím.

Jak jinak si mám vysvětlit tak vysokou sledovanost kvalitativně!!! jednoho z nejhorších pořadů v historii České televize? Je pravda, že v této hluché době nabízí komerční stanice veřejnoprávní (Může s klidem říkat i státní, protože u nás rozdíl neexistuje.) trafice s názvem 3 plus 1 s Miroslavem Donutilem jen velmi slabou konkurenci.
Existence tohoto pořadu je velkou záhadou. Nikdo kompetentní z České televize mi nebyl schopen říct, kdo tuto věc tlačí k realizaci. Vždy jsem byl odkázán na tajuplný "pokyn shůry". Pan Donutil si to tedy dokázal velmi pěkně zařídit. Všichni, co tomu alespoň trochu rozumí, obracejí oči v sloup, ale prostý divák se baví, protože má na obrazovce svého oblíbeného baviče.

V neděli jsem opět zkusil, zda to třeba nezvládnu, ale vydržel jsem cca deset minut. Už úvodní slovo samotného Mistra mě nadzvedlo z gauče. "Vítám vás u dalšího tři plus jedna," pronesl pan D. s povznesenou arogancí v hlase. Znovu jsem prohledal všemožnou literaturu (rozuměj TV programy tištěné i na internetu), abych se ujistil, že se pořad jmenuje trochu jinak. Copak má právo někdo jiný na své 3 plus 1? Nikdo takhle veliký tu přece není, tak co se obtěžovat s celým názvem.

Nyní k té vysoké sledovanosti. ČT neváhala a okamžitě se pochlubila počtem 1 831 tisíc diváků, což je skutečně hodnotné číslo. Opět se tak dere na povrch polemika o relevantnosti sledovanosti při hodnocení pořadů ČT. Čísla jsou samozřejmě lákavá, protože jsou snadno měřitelná. Ale jsou cestou do pekel. ČT navíc pouští ven jen některá (pro ně lichotivá) čísla. Jedinou cestou, jak tento syndrom odstranit, je úplná dostupnost sledovanosti všech pořadů, co ČT vysílá. Pak by zmizelo ona exkluzivita a radost, že ČT něco pustila ven. Údaje by zevšedněly a možná by se široká veřejnost zaměřila i na kvalitu.


Žádné komentáře:

Okomentovat