pondělí 22. března 2010

Hloupý název velmi solidního televizního filmu

Nejspíš to bude vypadat, že urputně hledám jakýkoliv způsob, abych mohl pohanět dramatickou tvorbu České televize. Musíte však uznat, že název filmu Zrozen bez porodu nezní dobře, nemá melodii a celkově působí odpudivě. Kdo však překousl tento renonc, musel být velmi příjemně překvapen vysokou úrovní výsledného díla.

Nejsem přílišným fanouškem režiséra Filipa Renče. Z jeho tvorby si nejvíce vážím celovečerního debutu Requiem pro panenku. Jeho další tvorba spadá do průměru až podprůměru. Renč se ve svém vývoji zacyklil v prvoplánově efektních postupech, které se naučil při výrobě reklam.

Renčova režie Zrozen bez porodu se vykazovala - pro mne - překvapivě střídmostí a důrazem na hlavní postavu. Když už režisér sáhl pro nějaký ten efekt, v drtivé většině to bylo účelné a funkční. Filip Renč ukázal, že pokud má chuť, bez problému natrhne všem těm nýmandům, jejichž hlavní obživou je režírování děsivých televizní produktů, šos (nebo prdel - vyberte si dle vlastního naturelu).

Scénárista Josef Klíma svou profesní minulost nezapře a je to tak dobře. V současnosti je nejspíš jediným aktivně působícím autorem, který se nebojí psát o aktuálních kriminálních látkách. Celkově působil scénář trochu jednodušším způsobem, ale byl funkční (některé logické kiksy k takovýmto filmům patří a já je nevyčítám). Lehce navážu na svůj předchozí blog o televizních filmech, když víceméně zopakuji, že by ČT měla točit více filmů o kriminální přítomnosti. Zrozen bez porodu se tomu velmi blížil, přesto bych se nebál odkazovat na konkrétní případy. Toto je ale už čistě věc osobního názoru.

Herecký výkon Simony Stašové nepotřebuje komentáře. Bezchybný, přesný, uvěřitelný - radost se dívat.

Zrozen bez porodu svou atmosférou připomněl velmi povedenou sérií Černí andělé. Osobně mi dal další sílu pravidelně sledovat novou původní tvorbu ČT, protože se ukazuje, že lze natočit dobrý film ve veřejnoprávní produkci.

Žádné komentáře:

Okomentovat