úterý 30. března 2010

Má rozlučka s telegramem, aneb Jak jsem paralyzoval poštu

Umět poslat telegram by mělo patřit k základnímu společenskému vzdělání - stejně jako třeba umět si zavázat kravatu. Tuto staromilskou poučku jsem si uvědomil, když pošta oznámila, že od 1. dubna s telegramy končí. Jelikož jsem nikdy v životě žádný telegram neposlal, rozhodl jsem se, že je potřeba vše napravit. Teď nebo nikdy! Aby vše bylo ještě peprnější, byl jsem s Denisou domluvený, že o půl šesté půjdeme do kina.

17:05
Přicházím na olomouckou hlavní poštu a beru si lístek s číslem 365.

17:06
Na tabuli se objevuje číslo 365 a já mířím k přepážce
- "Dobrý den, chtěl bych poslat telegram."
- "Prosím?"
- "Potřebuju poslat telegram."
- "Opravdu?"
- "Ano, skutečně potřebuju poslat telegram."
- "Moment...."
pošťačka odchází dozadu.

17:11
Pošťačka přichází: "Víte, že můžete poslat éemesku?"
- "Vím, ale já potřebuji poslat telegram."
Pošťačka odchází a já začínám pozorovat zvýšené rojení v zákulisí za přepážkami spojené s divným pohledy mým směrem.

17:16
Píšu SMS Denise, ať koupí lístky.

17:18
Přichází úřednice společně s nejstarší pošťačkou, která ještě telegramy pamatuje. Pamětnice má papírek s čísly a snaží se mě zastrašit cenou telegramu. Na to jsem však připraven a trpělivě přikyvuji. Dostane se mi také poučení, že telegram dostane adresát nejdříve druhý den, kdy mu jej donese doručovatel. Konečně dostávám blanket, který vyplňuji: PRVNI A TAKE POSLEDNI. Obě úřednice velmi pečlivě a pomalu přepočítávají slova. "Když se spleteš, budeš platit zbytek ty," téměř neslyšně varuje starší pošťačka svou mladší kolegyni.

17:20
- "130 korun"
Vytahuji peníze a strkám je za plexisklo. Obě úřednice odchází.

17:25
- "Čekáme na telefonické potvrzení, ještě prosím o chvíli strpení."

17:28
- "Jděte si, prosím, k vedlejší přepážce ke kolegyni, tam to dořešíte, děkuji."

17:31
Telefonát s Denisou, ať na mě nečeká a lístek mi nechá na pokladně.

17:34
Jsem odvelen k další přepážce. Cvrkot v back stage neutichá spíše sílí. Nervózně se čeká na potvrzující telefonát.

17:38
Konečně je vše potvrzeno telefonicky a já se mohu vrátit k předchozí - té druhé - přepážce.

17:40
Nakonec mi byla částka vypočítána na 125 korun a já odbíhám do kina.

Celkově tedy lze říct, že jsem třemi slovy dokázal na více než půlhodinu částečně paralyzovat olomouckou hlavní poštu. Z osobní zkušenosti tedy mohu beze vší pochybnosti potvrdit, že telegram je mrtev. Ale stihl jsem si jeden poslat.

2 komentáře: